• عن البـرنامـج

تم تصميم برنامج تأسيسي عام لسد الفجوة بين التعليم الثانوي وما بعد الثانوي، يتم اعطاء الطلاب المعرفة التأسيسية في المجالات الأساسية للرياضيات الانجليزية مع تكنولوجيا المعلومات كمايضع البرنامج أيضا أساس متين في المهارات الهامة الأخرى مثل مهارات الدراسة الموجهة ذاتيا والمهارات الحياتية العامة، كما يهدف البرنامج أيضا الى تمكين الطلاب ذوي الرغبة والقدرة على متابعة التعليم مدى الحياة ولذلك تم تصميم  برنامج التأسيسي العام لتمكين الطلاب من تذوق النجاح بالإضافة الى المساعي الأكاديمية المستقبلية  في جميع جوانب حياتهم .

 

  • الأهــداف الرئيسية

ويهدف البرنامج التأسيسي الى توسيع مهارات اللغة الإنجليزية للطالب ليتمكن من المشاركة النشطة في الدراسات ما بعد الثانوي أو التعليم العالي والتأكد من أن الطالب مجهز بالفهم والمهارات اللازمة لتلبية الاحتياجات المعرفية والعملية للدراسات ما بعد الثانوية أو العالي في مجموعة متنوعة من التخصصات.

كما يضمن البرنامج تجهيز الطلاب على الحوسبة وفهم تكنولوجيا المعلومات والمهارات اللازمة لعملية المصدر والتوصل للمعلومات المتعلقة بالدراسات لما بعد الثانوي أو التعليم العالي، في مجموعة متنوعة من التخصصات بالإضافة الى ذلك، يساعد البرنامج أيضا  على تزويد الطلاب بالدخول والتصفح في اهم المجلات البحثيه الحديثه للتزود بافضل الادله لما توصل له العالم.

الاهداف الفرعية:

عند الإكمال بنجاح للـ GFP اللغة الإنجليزية سيتمكن الطالب من القدرة بشكل مرضي :

أ    أن يشارك بنشاط في النقاش في مواضيع ذات علاقة لدراساتهم بالقيام بتوجيه أسئلة ، يوافقون / لا يوافقون السؤال عن توضيحات ، تبادل المعلومات  يعبرون ويستفسرون عن آراء.

ب  إعادة صياغة المعلومات (شفهيا أو خطيامن نص مكتوب أو منطوق أو من البيانات المقدمة بيانيا.

ج   تجهيز وإعداد حديث في 5 دقائق على الأقل . استخدام موارد المكتبة في إعداد الحديث مع التحدث بوضوح وثقة ، اتصال العين واستخدام لغة الجسد لدعم تسليم الأفكار  والإجابة على الأسئلة بثقة.

د   كتابة مقال يحوي على الأقل 250 كلمة يوضح بالضبط لما سيطرح ، ترتيب، علامات الترقيم ، التركيبات الإملائية ، بنية الجملة ، القواعد و المفردات.

هـعمل تقرير كتابي يحوي علي 500 كلمة على الأقل يظهر الدليل على المبحث، مراجعة الملاحظات ، مراجعة العمل ، إعادة صياغة ، تلخيص ، استخدام الاقتباسات والمراجع.

وأخذ مذكرات والرد على الأسئلة حول موضوع تفاصيل الأفكار الرئيسية والخيارات أو الحجج (مثال       

    محاضرة أخبار).

زمتابعة التعليمات الشفهية للقيام بالعمل خلال عدة مراحل.

ح   الاستماع إلى محادثة مع اثنين أو أكثر من المتحدثين والمقدرة على الإجابة على الأسئلة ذات العلاقة بالنقاش ، العلاقة بين المتحدثين، السجل ( سواء رسمي أو غير رسمي).

ط.  القيام بقراءة  ما بين  صفحة أو صفحتين وتعرف على الأفكار الرئيسية واقتباس معلومات بعينها في وقت محدد.

يقراءة نص مكثف واسع النطاق ذا صلة بمنطقة الطالب من الدراسة (الحد الأدنى من ثلاث صفحاتوالقيام بالرد على الأسئلة بمهارات تحليلية على سبيل المثال التنبؤ ، الاستدلال و الاستنتاج.

 

2-  الـرياضيــات:

 

 

 

كلية عمان للعلوم الصحية فرع ظفار

عدد الساعات المعتمدة

للبرنامج التاسيسي

 

رمز المقرر

اسم الدورة التدريبية

عدد الساعات

المعتمدة

FND 101

انحليزي المستوى الاول

288

FND 102

انحليزي المستوى الثاني

240

FND 103

انحليزي المستوى الثالث

240

FND201

الرياضيات المستوى الاول

36

FND202

الرياضيات المستوى الثاني

36

FND301

الحاسب الألي المستوى الاول

24

FND302

الحاسب الألي المستوى الثاني

24

 


Foundation Programs Objectives

  • Objective 6

    produce reflective journals, vocabulary logs, portfolios and other scholastics records from multiple sources in real life situations

  • Objective 4

    write various types of paragraphs, essays and descriptive summaries presented in different graphic forms with cohesion, coherence and grammatical accuracy using appropriate lexical resources, academic writing and proper referencing

  • Objective 2

    express themselves appropriately using correct language functions, proper pronunciation and intonation patterns and common linguistics features in various academic and non-academic speaking situations

  • Objective 1

    respond effectively to main ideas, aspects and other details of different listening texts in the form of interviews, conversations, commentaries, lectures, seminars and presentations by applying a variety of listening skills and strategies

  • Objective 11

    demonstrate the use of information technology to do various forms of communications and practical tasks by accessing and using independently the different applications in the computer system

  • Objective 3

    identify and pick main ideas and specific information in general academic, literary and scientific texts (short and long) employing varied reading skills and strategies

  • Objective 5

    recognize and use parts of a book, library system, learning resources and research skills in various academic tasks

  • Objective 10

    use basic mathematical concepts, arithmetic properties, knowledge of algebra and geometry, basic concepts of statistics and trigonometry in solving problems arising from real life applications

  • Objective 8

    apply and use critical thinking skills in various academic tasks such as categorizing and interpreting information, judging and justifying opinions, compare and contrast habits, defending or refuting arguments, contradicting theories and evaluating evidence

  • Objective 9

    practice the habit of working independently on given tasks respecting deadline

  • Objective 11

    demonstrate the use of information technology to do various forms of communications and practical tasks by accessing and using independently the different applications in the computer system

  • Objective 7

    apply and use critical thinking skills in various academic tasks such as categorizing and interpreting information, judging and justifying opinions, compare and contrast habits, defending or refuting arguments, contradicting theories and evaluating evidence.

  • Objective 8

    use oral and written forms of medical terminologies in basic health science contexts

  • Objective 2

    express themselves appropriately using correct language functions, proper pronunciation and intonation patterns and common linguistics features in various academic and non-academic speaking situations

  • Objective 1

    respond effectively to main ideas, aspects and other details of different listening texts in the form of interviews, conversations, commentaries, lectures, seminars and presentations by applying a variety of listening skills and strategies

  • Objective 6

    produce reflective journals, vocabulary logs, portfolios and other scholastics records from multiple sources in real life situations

  • Objective 9

    practice the habit of working independently on given tasks respecting deadline

  • Objective 4

    write various types of paragraphs, essays and descriptive summaries presented in different graphic forms with cohesion, coherence and grammatical accuracy using appropriate lexical resources, academic writing and proper referencing

  • Objective 3

    identify and pick main ideas and specific information in general academic, literary and scientific texts (short and long) employing varied reading skills and strategies

  • Objective 5

    recognize and use parts of a book, library system, learning resources and research skills in various academic tasks.

  • Objective 10

    use basic mathematical concepts, arithmetic properties, knowledge of algebra and geometry, basic concepts of statistics and trigonometry in solving problems arising from real life applications

  • online course

    IT Online course

  • أ

    ب


Foundation Course Details

Foundation
Foundation
test
صلالة