الطلبة والخدمات الأكاديمية المساندة

التسجيل:

تعتبر خدمات التسجيل الأكاديمية مكون جوهري للخدمات الأكاديمية المساندة، ويقوم رئيس قسم شؤون الطلبة بهذا الجزء الهام من عمليات فرع الكلية حيث يقوم بدور مهم لدعم الطلبة بدءا من القبول وحتى التخرج .  كما يقوم بأعمال التسجيل الإلكتروني من خلال نظام الإدارة الأكاديمية الصحية (هامس) وتوجيه الطلبة  وتقديم الدعم الفني لضمان التسجيل بالشكل الصحيح .  كما يقوم بالاحتفاظ بسجلات الطلبة الورقية في ملفات خاصة. وتقوم مساعدة تطوير المناهج بالمتابعة والاحتفاظ بسجلات الاداء الأكاديمي للطلبة. كما يقوم مشرف السنة الدراسية بالتعاون مع مدرسي المواد بمتابعة وتسجيل غياب الطلبة الكترونيا.

المكتبة والمصادر التعليمية:

يتوفر في فرع الكلية بصحار مكتبه تحتوي على العديد من الكتب العلمية المتخصصة ( الطبية والتمريضية والعلوم الاساسية ) وهي باللغة الانجليزية، وكذلك يتوفر بعض الكتب الثقافية والاسلامية  باللغتين العربية والانجليزية، وايضا مجهزه بعدد من المراجع والمعاجم الطبية والمجلات والأشرطة السمعية والبصرية  واقراص تعليمية مرنة . وتقوم امينة المكتبة بإدارة المكتبة ومحتوياتها من الكتب المسجلة في نظام هامس والكتب المتوفرة في مخزن المكتبة. هنالك تعليمات للاعارة تتبعها المكتبة في خدمة الطلبة والكوادر التدريسية والادارية وخدمة المجتمع.    تصنف الكتب الى :

1. كتب ومراجع مخصصه للاستعارة   : متوفر بما يزيد  عن  (1360  كتاب)

2. كتب مخصصه للمقررات الدراسية : ما يزيد عن (1000 كتاب والتي تسلم للطلاب في بداية الفصل الدراسي بحسب المواد التي يدرسونها في ذلك الفصل وتسترجع في نهاية الفصل)

تحتوي المكتبة ايضا على نظاما اليا لحوسبة مقتنياتها، كما ترتبط مكتبة الفرع مع المكتبة الالكترونية  بوزارة الصحة (بحاجة الى اعادة تفعيل) . 

 موارد وخدمات تقنيه المعلومات:

اولا: مختبر الوسائط (MML   ):  حرصت الوزارة على انشاء مختبرات الوسائط المتعددة بالكلية وفروعها، لضمان وتحسين نوعية التعلم ومواكبة المستجدات في مجال التكنولوجيا وتوظيفها للنهوض بالعملية التعليمية.  ومن هذا المنطلق يوجد حاليا بفرع صحار،  مختبرين للوسائط المتعددة، بسعة 20 جهاز حاسوب في المختبر الاول وجهاز تحكم للمدرس ويحتوي المختبر الاخر على 34 جهاز حاسوب وجهاز تحكم واحد.  تم تزويد هذه المختبرات بالبرامج التشغيلية الحديثة وبرمجيات التعلم بالطرق الذاتية ومهارات الطباعة.   تؤمن هذه المختبرات البيئة المناسبة لتطوير مهارات تقنية المعلومات للطلبة ومهارات اللغة الإنجليزية وكذلك المهارات التمريضية. كما وتوفر للطلبة امكانية الوصول الى المعلومات وتبادل المعلومات عبر الشبكة العنكبوتية كما تتوفر لدى المعهد خدمة الإنترنت اللاسلكي تغطي جميع مرافق الفرع.

ثانيا: مختبر  التدريب التمريضي :  يتوفر لدى فرع الكلية مختبر للمهارات التمريضية مجهز بأجهزة محاكاة بمختلف أنواعها  ولكنها بسيطة ويوجد حاجة ماسة لاستبدالها بأجهزة محاكاة متطورة ليتمكن الطالب من الاستفادة منها وخاصة في مثل هذه الظروف الصعبة والتي تستخدم في تدريب الطلبة على الإجراءات التمريضية المختلفة والتي تدعم التعليم النظري واكتساب الطلبة بالمهارات التمريضية وينمي مهاراتهم،  حيث من الضروري لوجود بيئة افتراضية تساعد الطلبة على التطبيق والممارسة وتطوير مهارات التفكير الناقد وحل المشكلات و اتخاذ القرارات المناسبة.

الارشاد الاكاديمي:

يعد الارشاد الأكاديمي أحد اهتمامات الكلية حيث يلعب المرشد دورا مهما في تذليل المصاعب التي يواجهها الطالب على المستوى الاكاديمي.  وقد تشكلت لجنه النصح الأكاديمي بفرع صحار  بهدف تقديم المشورة للطالب ومساندته للتغلب على التحديات التي تواجهه لتدعيم وتسهل العملية التعليمية وإرشاده الى طرق تلقى المعلومات ومساعدته على التوصل للاختيار المناسب وتسهل نجاحه الأكاديمي واكتسابه للخبرات العلمية والعملية.

 وفي بداية العام الدراسي يتم تحديد مرشد أكاديمي من اعضاء الهيئة التدريسية لكل طالب. وبحسب التعليمات يحق للطالب ان يطلب تغيير مرشده الأكاديمي في الوقت المناسب. وتقتصر مسؤوليات المرشد الأكاديمي في الوقت الحالي على مساعدة الطلاب ذوي التحصيل الدراسي المتدني للوقوف على اسباب ضعفهم ومحاولة تخطيها.

يوزع الطلاب على المشرفين الأكاديميين بمعدل 6-8 طلاب ويلتقي المشرف الأكاديمي بمجموعه الطلاب المخصصين مرتين على الأقل (في الفصل الاسبوع الرابع والأسبوع الثامن). ويتم التعرف على الطلاب الذين يعانون من ضعف في التحصيل ليتم تحويلهم الى مشرف المادة الدراسية لعمل خطه علاجيه لهم والتي قد تشمل حصص تقويه واوراق عمل اضافيه لتحسين ادائهم ولتمكينهم من اكتشاف واستغلال نقاط القوة عندهم. وإذا لم يبدي الطالب اي تحسن يتم تحويله الى عميد المعهد لاتخاذ الاجراء المناسب.

دعم تعلم الطلبة:

 يتم تقديم الدعم غير المحدود لجميع الطلبة في التقدم الدراسي وبالاخص للطلبة الواقعين تحت الملاحظة الاكاديمية ويتم التركيز على الطلبة ذوي التحصيل المتدني لمساعدتهم في مواكبه الدراسة من خلال دروس إضافية وتقديم المشورة الأكاديمية كما يولى فرع الكلية بصحار  الاهتمام بتقديم دروس تقوية في مجال اللغة الإنجليزية من خلال أوراق عمل اضافيه وانشطه لا منهجيه،  وعلاوة على ذلك امكانيه الرجوع لمدرسي اللغة الإنجليزية لتلقي الدعم اللغوي طوال فتره الدراسة بالكلية.

موارد التعليم:

يسعى فرع الكلية بصحار إلى توظيف مجموعة متنوعة من أساليب التدريس واستخدام الأنشطة التعليمية الأكاديمية المختلفة. مثال على ذلك اشراك المتعلم في العملية التعليمية والتعلم عن طريق حل المشكلات والتدريس القائم على التعلم الانعكاسي وتعزيز شعور الطلبة بالمسؤولية والمساءلة تجاه تعلمهم وتعزيز دور هيئة التدريس في تيسير عملية التعلم. ويتطلب ذلك بآن يقوم عضو هيئة التدريس بالتركيز على المتعلم واعتباره محور العملية التعليمية. ومنح المتعلم الوقت الكافي لإعداد أنشطة التعلم، وللتعلم الموجه ذاتيا ويوفر فرع الكلية الموارد الكافية للمحاكاة التفاعلية والتعلم الإلكتروني.

ولتحقيق هذا فانه يتوفر لدى المعهد مختبرات الوسائط المتعددة التي يحتوي علي كافه الموارد اللازمة وعدد كافي من أجهزة الحاسب الآلي، والإنترنت وخدمة الإنترنت اللاسلكي في متناول الجميع من اعضاء الهيئة التدريسية و الطلبة وبشكل دائم بالإضافة الى توفر الخدمات الإلكترونية من خلال نظام هامس 

خدمات دعم الطلاب:

يقدم فرع صحار  بالتعاون مع وزارة الصحة دعم متواصل للطلبة من خلال تقديم الخدمات الموجهة نحو الرؤيا والرسالة والتي تتطلع الى اعداد الممرضين المهنيين ذوي الكفاءة والمهارة العالية والتي سوف تسخر لخدمة المواطنين والمقيمين في سلطنة عمان.

خدمات التوجيه المهني والتوظيف:

لقد تم إعداد الخريجين وتطوير المهارات اللازمة للتعلم مدى الحياة التي من شأنها أن تمكنهم من أن يقوموا بالأعمال التمريضية بكفائه ومهنيه عالية لمواجهة التحديات المستجدة في مجالات تخصصهم. وفي السنة الأخيرة يتم دعوة، ممثلين من مؤسسات الرعاية الصحية للالتقاء بالطلبة ولتعريفه المسارات الوظيفية المحتملة ونطاق المستقبلي ومسؤولياتهم.

الخدمات المالية للطلبة:

تقوم وزارة الصحة بمنح معونة اعاشة  تتفاوت قيمتها تبعا لبعد مسافة سكن الطالب عن فرع الكلية ووفقا ما يتم إقراره من الحكومة الرشيدة. ويتم تزويد الطلاب بالتعليم المجاني والكتب الدراسية وكذلك مواد التعلم والزي الرسمي.

السكن، التغذية والنقل:

 يتم توفير النقل للطلبة من فرع الكلية إلى اماكن التدريب المختلفة ، والقيام بالزيارات اثناء التطبيق العملي بالمجتمع والانشطة اللامنهجية. كما يوفر فرع الكلية خدمات تغذية للطلاب بالتنسيق مع شركة التغذية محلية والتي تخضع لإشراف اختصاصي التغذية وتلتزم بأنظمة وسياسات وزارة الصحة بهذا الشأن ويتحمل الطلبة تكاليف هذه الخدمة وبأسعار مخفضة. .  حاليا لا يوجد خدمات الإقامة للطلاب.

المرافق الطبية والإرشادية:

يولي فرع كلية صحار  اهتماما خاصا بصحة وسلامة الطلبة حيث يخضع جميع الطلبة الجدد لفحص طبي شامل وفحوصات مخبرية، ويتم الاحتفاظ بسجل لجميع الطلاب الذين لديهم مشاكل صحية خاصة وتتم متابعتهم ورصد حالتهم الصحية على أساس منتظم. ويتم تحويل الطلبة الى مجمع صحي صحار او مستشفى صحار او المراكز الصحية المجاورة حسب الحالة كلما دعت الحاجة لذلك.

الخدمات والمرافق الاجتماعية والترفيهية:

يوفر فرع الكلية الفرص لمشاركة الطلبة في  الأنشطة الترفيهية التي تعزز المهارات الاجتماعية للطلاب وتنمي شخصية الطالب حسب الاهتمام . ويقيم الفرع أنشطة متعددة منها احتفالات نهاية العام الدراسي ولقاءات اجتماعيه ويتوفر لدى الكلية معدات رياضيه متاحه للطلاب مثل تنس الطاولة. وهناك أيضا مظلات مفتوحة تحتوي على مقاعد وطاولات بعدد قد لا يكون كافيا للتجمعات الطلابية والانشطة الاجتماعية..

 

Student Academic Services

Academic Support Services

  • test2

    test2


  • ACADEMIC ADVISING

    Suhar Nursing Institute has well-defined academic advising committee constitute of Chairperson and three members. The policy of The Academic advising is to ensure that students receive appropriate guidance and support to facilitate their learning  it provide information to teachers and students on how to seek advice and teachers on his/her role on academic advising to make appropriate  choices and facilitates a successful academic experience. 

    Academic advisers shall be appointed for each student from among the institute faculty at the beginning of each academic year. A student may request to change the academic advisor at an appropriate point of time according to the established policy.
    At present the academic advisors main responsibility is limited to help the students, whose performance and conduct is below the expected standard and examine the factors attribute to situation.

    Each academic advisor will be assigned for six to eight students for advising, in one semester two sessions of counselling is conducted in week 4 and 8. Each student should meet the advisor at least once in a semester. The weak students were identified and referred to the concern course coordinators for proper remedial activities or tutorials to improve their performance. Counseling and assisting students to discover their own potential and capabilities are also being done.


  • Teaching Resources

    The Suhar Nursing Institute strives to employ a variety of teaching methods and approaches in its academic activities. Student-centered learning, problem-based learning, case-based teaching and reflective learning are among the approaches that the institute should adopt to promote the facilitation role of teaching staff and enhance students’ sense of responsibility and accountability towards their learning.  Such approaches require teaching staff to shift their focus from teacher-centered approaches to student-centered approaches, have adequate time to prepare learning activities, students to have sufficient time for self-directed learning and sufficient resources for interactive simulation and e-learning.
    To achieve these the SNI have class room’s multimedia lab with full-fledged resources and adequate number of PC‘s, internet with great speed and Wi-Fi accessible all time for the teachers and students.  
    The Practical Room lab is equipped with all needed supplies for the demonstrations and return demonstrations of the lab courses. The Laboratory is now equipped with a Nursing Kelly Doll. Nursing Kelly is a full-body, lifelike manikin designed to teach all skills from basic patient handling to advanced nursing, including the measurement of noninvasive blood pressure and the auscultation and recognition of normal and abnormal heart, lung and bowel sounds. 


  • IT RESOURCES & SERVICES & LERANING RESOURCES

    SNI has two Multimedia laboratories, the existing one is equipped with 20 working stations and 1 PC for teacher wherein exchange of online information can be done.  There is another NEW MML equipped with 34 working stations for students .   There are seven classrooms that are also equipped with one computer each while three classrooms are with smart board for instructional purposes.
    The nursing laboratory is adequately spaced and equipped with life-size mannequins, variety of model, and supplies. It has four training beds and an area to consolidate theoretical learning. An additional interactive digital simulator (Nursing Kelly) for nursing care and procedures facilitates students’ acquisition of skills and enhance decision making skills. A separate room for first aid equipped with CPR Mannequins for adult children and infant.  


  • LIBRARY

    Suhar Nursing Institute (SNI) has a well-established library with one librarian full time available for the users. Teaching/learning materials are available in the library . These include books, journals, audio, video materials, anatomy and physiology models of body organs.

    The books are classified under 3 categories:

    1. Lending book.

    2. Reference book.

    3. Student class set.

    The number of books in the first two categories is 1360 while the number of books for student class set is 1000 which will be given to the students at the beginning of the semester according to the subjects which they learn and will be collected back at the end of each semester.


  • STUDENT LEARNING AND SUPPORT

    Unlimited support is given to all students through additional worksheets and extracurricular activities. Special attention is given to weak students to help them cope up with the English courses through remedial classes and academic advising during the Foundation year. Moreover, nursing students can approach the teachers of English for linguistic support through their studies.


  • REGISTRY

    Academic registry service is a critical component of academic support services .The Head of Students Affairs section, who was trained by HEAC, is responsible for registration and keeping students records. The curriculum Development Assistant is responsible for students' records of academic progression. The year coordinators in collaboration with course teachers track student's absenteeism


  • ab

    cd


Student Support Services

Student Support Services

  • Accommodation, Catering and Transportation

    Transportation from the institute to various training areas, community and clinical settings  are made available to the students. Catering services are available to the students provided by the hospital cafeteria, which is under dietitian’s supervision and Ministry of Health protocols for food hygiene. The students are charged a reasonable price for the foods they are offered.  Suhar Nursing Institute does not provide accommodation services to students.


  • Social and Recreational Services and Facilities

    The Institute provides leisure activities that enhance the social skills of the students. There are term end parties and social gatherings to provide recreational activities to the students. There is sports equipment like table tennis; badminton is available for the students. There is also an open shaded area with adequate tables and chairs for students’ gatherings and socialization.


  • Medical and Counseling Facilities

    The health and wellness of the students is one of the concerns of the Institute. Thus, upon enrolment, all students undergo a health checkup and a record of all students who have special medical backgrounds is maintained and put on surveillance. Any time the need arises, Suhar Health Center and Suhar Hospital are within reach to cater for their medical needs.


  • Career and Employment Services

    The graduates are fully equipped with the necessary lifelong skills that will enable them to be competent and professional nurses empowered to face new challenges as they embark on their chosen fields of specialization.  In the final year, representatives from health care institutions are invited to the institute to meet the students and share prospective career pathways and future scope of activities.


  • Students’ Finances

    Currently the Ministry of Health provides students with allowance .The amount vary according to the distance of the student's location from the Institute. Students are provided with free education, learning materials and uniforms.


  • online

    Online course


Student Services Academic Downloads

Student Handbook for BSN
Academic By Laws
Student Handbook for Foundation
test test
test 1